Wat is inbound marketing?

Bezoekers zijn op zoek naar informatie en willen graag het juiste antwoord op hun vraag. Inbound marketing is een goede manier om jouw bezoekers precies de informatie te bieden die ze nodig hebben. Door relevante content te creëren, maak je van jouw websitebezoekers niet alleen kwalitatieve leads, maar ook tevreden klanten!  

Vergeet de direct mail met aanbiedingen, de telefoontjes die je moet plegen om klanten binnen te halen of de folders die bij consumenten op de deurmat vallen. Inbound marketing is precies wat je nodig hebt om leads te genereren. Creëer de perfecte content om bezoekers naar jouw website te halen door bijvoorbeeld te bloggen of een relevante landingspagina te maken.

De basis van inbound marketing is de buyer persona. Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw perfecte klant op basis van zijn koopgedrag. Onderzoek naar koopgedrag van je klanten geeft je inzicht op het gebied van de wensen, demografische factoren en de doelen van jouw doelgroep. Als je dit in beeld hebt, kun je jouw product of dienst geschikt maken voor de juiste persoon, op de juiste plek en op het juiste moment. Je helpt je klant efficiënt door het proces van hun aankopen heen. Een buyer persona wordt zo realistisch mogelijk gemaakt.    




Stappenplan voor inbound marketing


Hieronder volgen de stappen met de bijbehorende marketingmiddelen die je kunt inzetten om inbound marketing efficiënt toe te passen.    


Aantrekken van bezoekers: van vreemdelingen naar bezoekers
Eerst moet je online de aandacht van jouw doelgroep trekken. Een buyer persona helpt je om de perfecte content te creëren waarin de vragen die jouw doelgroep heeft, worden beantwoord. Zo kunnen potentiële klanten jouw product of dienst vinden. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van bloggen, het gebruik van de juiste zoekwoorden, websiteoptimalisatie en het inzetten van socialmediakanalen.


Converteren naar leads: van bezoekers naar leads
Bij deze stap moet je de bezoekers omzetten naar leads, dus moet je gegevens van je websitebezoekers verzamelen. Deze gegevens zijn zeer waardevol. Bied je bezoeker bijvoorbeeld een actie aan, of geef ze de mogelijkheid een whitepaper of e-book te downloaden. Hierbij vraag je aan je bezoeker om hun emailadres achter te laten in ruil voor de gratis download. Ook via call-to-actions, landingspagina's en andere formulieren kun je relevante klantgegevens verzamelen.


Het sluiten van de deal: van leads naar klanten
In deze fase kan de afdeling Sales in jouw bedrijf ondersteuning geven. Samen zorgen jullie ervoor dat je van de lead een klant maakt. Maak gebruik van verschillende marketingtechnieken en bied middelen aan die volledig zijn afgestemd op de wensen en behoeftes van deze lead, waardoor ze een klant worden. Denk bijvoorbeeld aan je CRM, workflows en e-mail. 


De klant als ambassadeur van je merk: van klanten naar fans
Als laatste stap: maak van je klant een fan! Is je lead een klant is geworden, laat hem dan niet links liggen. Verras je klant regelmatig met bruikbare informatie waardoor je een langdurige relatie opbouwt. Denk bijvoorbeeld aan webinars, documentaires en socialmediaberichten. De klant blijft hierdoor enthousiast en loyaal en zal voor jouw bedrijf goede reclame maken. Hierdoor zullen potentiële klanten je sneller vinden en is de cirkel rond.  

Start met inbound marketing

Schaf de telefoontjes naar potentiële klanten af en geef niet onnodig veel geld uit aan reclamespotjes of folders. Start met inbound marketing en help je klant in plaats van de focus te leggen op verkopen. Ga bloggen of vloggen en trek relevante bezoekers aan, die je tot klanten kunt converteren. Dit zijn klanten die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Ontwikkel je buyer persona en creëer de juiste content, zodat je goed gevonden wordt en stimuleer je bezoekers tot conversie.

Heb je geen verstand van inbound marketing of online marketing? Wij wel. Neem contact met ons op via de mail. 
We helpen je heel graag verder op weg!
Meer artikelen
Lees meer
27 februari 2018 / GDPR 2018
Lees meer
24 oktober 2017 / Wat is AMP?
Lees meer
20 september 2017 / Google Mijn Bedrijf Posts