Google analytics 4 instellen

Google Universal Analytics (UA) wordt vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Op 1 juli 2023 zijn bedrijven verplicht om over te stappen op GA4 en stopt Google Analytics met het verzamelen van IP-adressen, dus ook van jouw bedrijf. In deze blog leggen we uit wat er verandert en waarom je zo snel mogelijk moet overstappen naar Google Analytics 4.
Auteur: Luuk | Datum: 31-1-2023

Wat is Google Analytics ook alweer?

Google Analytics is een gratis web-analyse-tool van Google die ondernemers en website-eigenaren inzicht geeft in hoe bezoekers hun website gebruiken. Het biedt informatie over het verkeer op de site, de demografie en het gedrag van bezoekers, het conversiepercentage en meer. Deze informatie kan worden gebruikt om beslissingen te nemen over het websiteontwerp, inhoud en online marketingstrategieën.

Google Universal Analytics zal dus worden vervangen door Google Analytics 4 en bedrijven worden dan ook geadviseerd om over te stappen. Dit geldt ook voor jouw website, de overgang begint op 1 juli 2023, waarna Universal Analytics geen nieuwe hits meer verwerkt. Analytics 360 volgt op 1 oktober 2023. De gegevens die verwerkt zijn in Universal Analytics worden nog minstens 6 maanden bewaard, maar GA4 wordt de nieuwe standaard Analytics. In deze blog ga ik verder over hoe je Google Analytics instelt, wat de voordelen zijn en meer.
Google analytics 4 instellen

Waarom overstappen naar Google Analytics 4?

Google Analytics 4, of GA4, is de nieuwe versie, hoewel het al in oktober 2020 is gelanceerd. Search marketeers maakten destijds niet allemaal meteen de overstap, omdat GA4 toen nog in ontwikkeling was en functies ontbraken. Andere redenen waarom GA4 niet direct populair was, waren de gewijzigde gebruikersinterface, ontbrekende rapporten en gebrek aan integratiemogelijkheden. Gelukkig zijn deze problemen bijna opgelost, dus Google dringt er nu op aan dat haar gebruikers de overstap alsnog maken.Google's reden voor de verplichte overgang is dat de gedachten over data privacy en controle veranderd zijn en er aanpassingen in Google Analytics nodig zijn. GA4 verschilt van zijn voorganger door platform-overschrijdend te werken, niet afhankelijk te zijn van cookies, een "event-based" data model te gebruiken voor metingen en geen IP-adressen meer te verzamelen.

Google heeft GA4 met privacy als focus ontworpen, om de ervaring voor zowel de gebruiker als de bezoeker te verbeteren, volgens Google, ondanks dat Universal Analytics al privacy-maatregelen had. De belangrijkste verandering is misschien wel het stoppen van het verzamelen van IP-adressen door GA4. Google gaat in de aankondiging niet in op de recente controverse over Google Analytics in de EU, waar de Autoriteit Persoonsgegevens aangaf dat GA in strijd is met de GDPR en websites die het gebruiken in overtreding zijn.
Google analytics 4

De nieuwe functies van GA4

We doorlopen de nieuwe functies van GA4, zodat je optimaal gebruik kunt maken van jouw nieuwe analysetool. De gebruikersinterface van Google Analytics is opnieuw ontworpen en is nu schoner en intuïtiever. De menubalk aan de linkerkant van jouw scherm bevat nu snelle links naar jouw gegevens en rapporten, terwijl je via een dropdownmenu voor accounts toegang krijgt tot instellingen of gebruikers kunt beheren.

GA4 heeft een nieuwe functie genaamd Smart Search waarmee je op elk moment een trefwoord of zin kunt invoeren in het zoekvak, in plaats van door meerdere pagina's te moeten navigeren om te vinden wat je nodig hebt in verschillende tabbladen (bijvoorbeeld Verkeersbronnen > Bronnen > Verwijzingen). Dit maakt het gemakkelijker voor gebruikers die al ervaring hebben met andere Google-producten zoals AdWords of Sheets/Docs/Slides, maar ook voor niet-Google-gebruikers die gewend zijn informatie te zoeken via websites als Wikipedia en YouTube in plaats van zoekmachines als Bing of DuckDuckGo te gebruiken, omdat die sites geen gegevens verzamelen over het surfgedrag van hun bezoekers om ze later niet te verpatsen als ze weer populair genoeg worden -- daarom tonen ze ook geen advertenties. 

Wil je meer weten over hoe alles werkt of welke stappen je moet ondernemen hoe je Google Analytics 4 instelt, dan helpen we je graag verder. 


Wat zijn de voordelen van GA4?

Google Analytics 4 biedt tal van voordelen voor gebruikers van Google Analytics. 
Hieronder staan 10 opvallende voordelen:

  • Gratis beschikbaarheid
  • Mogelijkheid om apparaten en gebruikers over platforms te volgen
  • Samenvoeging van web- en app-analyse
  • Geavanceerde analyse-opties in de GA4-interface
  • Automatisch bijhouden van veelvoorkomende gebeurtenissen
  • Machine learning voor snelle integratie
  • Privacy staat hoog in het vaandel: anonimiseert automatisch IP-adressen
  • Data-Driven Attributie Model
  • Het is heel toekomstgericht door cookieless tracking
  • Nieuwe statistieken voor bevestigd, zoals bezette sessies, interactie, bezette sessies per gebruiker, en interactietijd.


Laat Google analytics 4 instellen

Overschakelen naar Google Analytics 4 is onvermijdelijk. Als je GA4-properties nog niet ingesteld zijn, is het tijd om actie te ondernemen. Configureer ze zo snel mogelijk, want je verzamelt geen data totdat alles correct is ingesteld en hoe eerder je begint met verzamelen, hoe effectiever je bent in het tijdperk na Universal Analytics.

Ben je van plan om Google Analytics 4 in te stellen en heb je daarbij hulp nodig voor het upgradeproces? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je graag met een heerlijk koffietje ☕️.
Google analytics 4 instellen door WebSentiment