Welk social media kanaal past bij mijn organisatie?

Auteur: | Datum: 10-7-2020
Er zijn eindeloos veel mogelijkheden in de wereld van social media. Je hebt vast wel eens Facebook, LinkedIn en Instagram voorbij zien komen. En nog steeds worden nieuwe social media kanalen ontwikkeld, zoals TikTok. Er zijn tegenwoordig een tal van mogelijkheden die je als organisatie kunt inzetten, maar welk social media kanaal kies je dan? Welk kanaal past bij je organisatie? Waar is mijn doelgroep te vinden? 

Wat voor de een het beste social media kanaal is, hoeft dat niet voor een ander te zijn. Daarom is het een goede zaak om na te gaan welke platformen aansluiten bij je social media strategie. In deze blog lees je hoe je verschillende kanalen in kunt zetten en welke kanalen bij jouw organisatie past.

Welke social media kanalen zijn er?

Social media kan nog onbekend voor je zijn of je bent privé al actief op social media. Voor het gemak hebben wij alvast de meest populaire kanalen voor je op een rij gezet.

Het welbekende kanaal Facebook De bekendste op dit moment is toch wel Facebook. Facebook wordt na vele jaren nog steeds erg actief gebruikt. Via dit social media kanaal kun je eenvoudig interactie aangaan met een klant wat leidt tot een betere klantenbinding. Klantenbinding kun je aan gaan door gesprekken aan te wakkeren en je klanten te leren kennen via het platform. Op Facebook is wel een oudere doelgroep te vinden. Denk hier vooral aan de leeftijd tussen 20 en 65 jaar. Ben je op zoek naar een jongere doelgroep? Overweeg dan een ander platform. 

De snelst groeiende Instagram De grootste groeier in socialmedialand is Instagram. Het dagelijkse gebruik groeit nog steeds elk jaar. Dit platform is vooral erg actief onder jongeren, maar vanaf 30+ wordt het ook steeds vaker gebruikt. Instagram is een goed kanaal om in te zetten, als je goed beeld content kan maken voor je product en/of dienst. 

De nieuwkomer TikTok Met meer dan 1 miljoen gebruikers is er nog een ander kanaal dat helemaal hot is. Misschien heb je het al eens gehoord, maar we hebben het over de sterke groeier TikTok. TikTok wordt nog weinig gebruikt door organisaties. Dit betekent niet dat hier weinig kansen voor een organisatie zijn. Integendeel! TikTok is ontzettend populair onder de jeugd. Denk hierbij aan een leeftijd tussen 8 en 16 jaar. Richt jouw organisatie op een jeugdig product, dan is TikTok zeker te overwegen in een social media strategie. Als een organisatie kun je ook zelf video's plaatsen op het platform en in contact komen met een jonge doelgroep. 

Het professionele LinkedIn Richt jij je niet op een jonge doelgroep, maar wil jij een professionele doelgroep aanspreken? LinkedIn is een goed communicatiemiddel en ideaal voor business to business. Daarnaast zijn er op LinkedIn eindeloos veel groepen te vinden waarmee jij je doelgroep in één handomdraai kunt aanspreken.

Uiteraard zijn er nog een tal andere social media mogelijkheden waar je doelgroep vindbaar kan zijn, zoals YouTube, Pinterest en Snapchat. 

Een social media strategie bepalen kun je doen aan de hand van de volgende stappen.

Bepaal je doelstellingen
Natuurlijk wil je weten welk social media je moet inzetten, echter is het van belang om je doelstellingen goed voor ogen te hebben. Wat wil je eigenlijk bereiken op social media? Wat is jouw doelstelling op social media? Is dat sales genereren, naamsbekendheid creëren of iets anders? Met een duidelijk doel heb je een goede richting voor ogen. 

Beschrijf je doelgroep
Naast je doelstellingen definiëren, is het ook goed om te beschrijven wie je doelgroep is. Wie is jouw ideale klant? Op welke social media kanalen is deze doelgroep nu actief? Maak een persona en maak je doelgroep visueel. Ontdek waar deze doelgroep zich bevindt. Zo creëer jij een duidelijk beeld wat voor doelgroep jij voor ogen hebt. Zodra jij je doelgroep goed kan beschrijven, weet je ook beter het juiste social media kanaal aan deze doelgroep te koppelen. 

Bepaal het kanaal
Goed! Je hebt je doelstellingen beschreven en je hebt precies in kaart wie je doelgroep is en waar hij/zij zich bevindt. Nu kun jij makkelijk het kanaal kiezen, want je weet precies waar je doelgroep zit. Ga niet te hard van stapel en focus je op één of twee platformen. Leg hier je eerste focus op. Content creëren kan namelijk veel tijd in beslag nemen. 

Het maken van content 
Tijd om content te maken voor jouw gekozen social media kanaal. Bedenk goed wat je wil posten. Elk kanaal heeft een andere type vorm qua content met beeld en tekst. Neem eens een kijkje bij je concurrentie op hun kanaal. Zo krijg je alvast een goed beeld wat voor posts werken bij de doelgroep. 

Blijf experimenteren
Om je bedrijf op de kaart te zetten, is het ook wel van belang om te starten. Just start en blijf experimenteren met verschillende berichten. Ontdek wat wel en niet werkt. Loopt je eerst gekozen social media kanaal goed? Kies dan ervoor om een extra kanaal toe te voegen.

Onthoud dat social media veel tijd in beslag kan nemen. Dat snappen wij als geen ander! Wij helpen graag met de online marketing, social media strategie of het opzetten/monitoren van social media campagnes voor je organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op!