SEO betekenis

Auteur: Imke van Cruchten | Datum: 13-5-2022
Uitgeschreven staat SEO voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor verschillende technieken die ervoor kunnen zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt binnen de zoekmachines. Op pagina 1 verschijnen in Google is namelijk niet puur geluk. Daar zitten slimme koppen achter die zo schrijven dat zowel de lezer als Google begrijpt waar de pagina overgaat. Wist je dat maar liefst 79% van de meest succesvolle webwinkels SEO gebruikt? Waar wacht je nog op? Start nu nog met SEO voor jouw onderneming. 

SEO voor dummies

Jouw website is geweldig, maar je wilt SEO  toe gaan passen om beter gevonden te worden in verschillende zoekmachines. Maar waar begin je? Na deze blog kun jij zelf aan de slag met jouw SEO, of je komt er wellicht achter dat je hulp nodig hebt van een van onze SEO-specialisten. Nee, dit is geen verkooppraatje. SEO neemt nou eenmaal veel tijd in beslag en om SEO goed uit te voeren heb je veel kennis nodig. Deze kennis hopen wij door middel van deze blog al een beetje aan jou over te brengen.  

De onderdelen van SEO

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen, namelijk:
  • Je moet waardevolle en onderscheidende content hebben. Content is niet alleen tekst met de juiste koppen, maar ook afbeeldingen, video's en andere informatie.
  • Technische optimalisatie. Jouw website moet technisch goed in elkaar zitten. Onder technische optimalisatie valt alles wat achter je website plaatsvindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een snelle website en geen foutmeldingen. Jouw website SEO technisch goed in orde maken zorgt voor gebruiksvriendelijkheid, maar ook op een beter resultaat in Google.
  • Dit is een vorm van off-site SEO waar onder andere linkbuilding onder valt. Dat betekent linkjes van externe websites die naar jouw website linken. Het is belangrijk dat de externe website waarde meelevert, zodat jouw website daar ook weer doorgroeit.

SEO betekenis
 

Waarom jij vandaag nog moet starten met SEO voor jouw organisatie

Als men op zoek is naar informatie, een dienst of een product, wordt er meestal gezocht in een zoekmachine. Doordat 90% van de gebruikers van een zoekmachine de voorkeur geeft aan Google, wordt hier veelal de focus op gelegd bij SEO. Voor jou als ondernemer is het dus bijna onmisbaar om goed gevonden te worden in Google. Jij wilt natuurlijk zo hoog mogelijk terecht komen tussen de zoekresultaten, men gaat namelijk niet snel op pagina 7 iets zoeken, wel op pagina 1. Als ondernemer ben jij niet dagelijks bezig met de diverse technieken om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Alleen je komt niet zomaar in de top 10 te staan. Als jij goed je best doet, kun je lang profiteren van jouw positie. Maar SEO is niet eenmalig, je moet er continu mee bezig zijn. Onze experts bij WebSentiment zijn hier dagelijks mee bezig en geven jou dus graag een aantal tips! 

De 4 SEO tips van WebSentiment

Google brengt jaarlijks kleine aanpassingen in het algoritme, dus SEO blijft constant in beweging. WebSentiment zou WebSentiment niet zijn als wij wat tips met jou willen delen:
  • Registreer jouw onderneming op Google Mijn Bedrijf. Zelf al heb je nog geen website, met Google Mijn Bedrijf ben jij al vindbaar. Door jouw onderneming te registreren maak jij duidelijk aan Google dat je een onderneming hebt, wat jouw onderneming doet en waar jij actief bent. Het registreren is gemakkelijk en bovendien ook nog gratis. Je hebt niks te verliezen.
  • Je maakt je teksten voor je bezoekers, dus zorg dat het prettig leesbaar is. Begin meteen goed met een pakkende introductie, zodat bezoekers nieuwsgierig worden om verder te lezen. Je tekst moet uitnodigend zijn om te lezen, uiteraard zonder spelfouten.
  • Zorg dat jouw website gebruiksvriendelijk is. Logisch zul je denken, maar het kan lastiger zijn dan je denkt. Jouw opmaak moet aantrekkelijk zijn, je pagina's moeten snel laten en je website moet veilig zijn.
  • Vandaag de dag wordt er veel online gezocht via een mobiele telefoon. Zorg daarom ervoor dat jouw website mobile friendly is. Wanneer dit niet het geval is, zullen bezoekers snel afhaken.

We know, it's a lot... Relax, WebSentiment to the rescue. Wil jij weten waar jouw kansen liggen? Vraag een gratis quickscan aan, dan kijken wij waarbij we jou kunnen helpen. In de tussentijd kun jij je blijven focussen op het ondernemen.

Wat is het voordeel van SEO?

Maar liefst 97% van de internetgebruikers maakt gebruik van een van de vele zoekmachines, en het grootste deel kiest voor Google. Mocht dit voor jou nog niet reden genoeg zijn om aan de slag te gaan met SEO, hebben we nog een aantal andere voordelen voor je, namelijk:
  • SEO is gratis! Je hoeft niet te betalen voor de bezoekers die op jouw website komen. Hierdoor word je ook niet beperkt door een bepaald budget.
  • Jouw website staat ver bovenaan in een zoekmachine, dat is goed nieuws. Het hoog scoren in Google wordt vaak geassocieerd met betrouwbaarheid. Door hoog te scoren straal jij uit dat je betrouwbaar bent en veilig bij jouw webshop kunt winkelen.
  • De resultaten van jouw SEO-teksten zijn goed meetbaar. Via Google Analytics kan jij meten of jouw SEO-teksten het gewenste resultaat bieden.
  • Als je kiest voor betaalde advertenties adverteer je in één zoekmachine. Bij SEO ben je direct vindbaar in alle zoekmachines. Meerdere vliegen in één klap dus.

SEO kost nu eenmaal tijd, maar deze investering haal je er zeker uit! Mocht je zelf als ondernemer geen tijd hebben voor het schrijven van SEO kun je er altijd voor kiezen om jouw SEO uit te besteden. Bij WebSentiment staan wij voor je klaar om jou te helpen met de online vindbaarheid in verschillende zoekmachines. 

Een zoekwoorden onderzoek voor SEO

Voordat je begint met het schrijven van SEO is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen. Deze zoekwoorden kies je door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek kijk je naar het zoekvolume en de concurrentie van een woord. Het zoekvolume is hoe vaak er wordt gezocht op dat specifieke woord. Maar je wilt ook weten of je kans maakt om jouw concurrenten te verslaan op dat woord. Bij WebSentiment kunnen wij een zoekwoorden onderzoek voor jou uitvoeren. Onze marketeers zijn hier dagelijks mee bezig en hebben de betaalde tools hiervoor in huis. 

SEO betekenis

SEA betekenis

Ondertussen hebben we jou al uitgebreid uitgelegd wat de SEO betekenis is en wat het inhoudt. Maar naast SEO hebben we ook SEA. SEA is zoekmachine adverteren door middel van een advertentie. Bij het plaatsen van een advertentie voor jouw onderneming sta jij direct bovenaan, als je maar betaald. Voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt, moet je betalen. Eigenlijk is SEA erg gemakkelijk, zodra jij namelijk stopt met het betalen, verdwijnt jouw advertentie, en dus ook jouw plek, als sneeuw voor de zon.

De voordelen van SEO ten opzichte van SEA

Ben je al slimmer geworden van onze informatie over SEO en SEA? We sluiten graag af met de voordelen van SEO ten opzichte van SEA. Als eerste, misschien wel het belangrijkste, het schrijven van SEO is gratis. Maar dat betekent wel dat het langer duurt voordat jij resultaat zult zien. Vergelijk de online vindbaarheid van jouw bedrijf eens met hardlopen. SEA is een sprint, SEO is een marathon. Met SEO zie jij dus veel langer resultaat dan met SEA. 

Dus wanneer ga jij aan de slag met jouw SEO? Mocht je meer willen weten over SEO of SEA dan kun je uiteraard contact met ons opnemen. Wij staan klaar om jouw vragen te beantwoorden en met jouw SEO aan de slag te gaan.
Ook interessant...