Marketing uitbesteden: waarom wel of waarom niet?

Auteur: | Datum: 30-3-2022
Jij wilt dat jouw onderneming goed zichtbaar is online en het liefst bovenaan in Google, zodat iedere potentiële klant jouw organisatie vindt. Om dit te bereiken is het raadzaam om te investeren in (online) marketing. Maar hoe pak je dit aan? Moet jij jouw marketing uitbesteden of ga je het toch liever zelf doen? Investeren in marketing kost namelijk veel tijd, dus is deze tijd wel aanwezig in jouw organisatie om hierop te focussen? Wellicht is dit voor jouw zeer kostbare tijd die jij liever in andere zaken stopt, waardoor deze afweging erg belangrijk is of jij wel of niet jouw marketing laat uitbesteden. In deze blog gaan wij jou alles vertellen over marketing uitbesteden.

De voordelen van marketing uitbesteden


Stap in de wereld van marketing

Het opzetten van jouw onderneming was jouw idee. Iedere dag werk je hard met jouw team om van dat bedrijf een succes te maken. Je weet precies wat je over wilt brengen aan jouw bezoekers en (potentiële) klanten. Net zoals je precies weet hoe jij jouw bedrijf wilt presenteren op de markt, alleen ben je over deze presentatie nog niet helemaal tevreden. De marketing kanalen die jij voor jouw bedrijf wilt inzetten, zijn voor jou nog vrij onbekend. Voor veel ondernemers is het moeilijk om de tijd te vinden om zich te verdiepen in marketing. Marketing verdwijnt naar de achtergrond, terwijl het zo belangrijk voor de groei van jouw onderneming kan zijn.

Uiteindelijk pak je toch je marketing plan erbij. Je krijgt te maken met onderwerpen zoals een zoekwoordenonderzoek, SEA, SEO en social media (wait, what?). Dit alles lijkt bovenop jouw huidige takenpakket te komen.  Waarmee moet je beginnen?

Let's start at the beginning... Je kunt je beter eerst op een bepaald onderwerp focussen en deze goed uitvoeren, dan dat jij je op allerlei onderwerpen richt en er niks van terecht komt. Begin laagdrempelig en schrijf een blog over wat je doet. Je bent een ondernemer en houdt van je vak, schrijf daar iets over. Dit geeft meteen een persoonlijke touch en wie weet inspireer jij andere.

De voordelen van marketing uitbesteden

Een professionele uitstraling is van groot belang voor jouw onderneming. Met een goede uitstraling bouw je een vertrouwensrelatie met jouw klant op. Een marketeer weet waar hij of zij mee bezig is, welke kanalen jij nodig hebt om jouw organisatie zichtbaar te maken en hoe jij dit moet aanpakken. Maar dat is niet het enige voordeel. Marketing uitbesteden heeft namelijk nog veel meer voordelen, waaronder:

  • Marketing uitbesteden scheelt jou veel kostbare tijd. Jouw marketing wordt gedaan door een bureau, zodat jij je kan focussen op ander werk. Daarnaast is het stiekem ook wel een fijne bijkomstigheid dat al die dagtaken niet ook nog eens op jouw takenlijstje erbij komen, toch? ;-)

  • Je werkt met specialisten. Veel marketeers hebben al jarenlang ervaring in hun vakgebied en zijn echte specialisten in online marketing. Zelf kun je al ver komen door de informatie die online te vinden staat, echter loop je ook vaak tegen obstakels aan. Bij marketing uitbesteden aan een internetbureau weet je dat de kwaliteit van het werk goed is. Marketeers zijn er dagelijks mee bezig en kennen de kneepjes van het vak. Daarnaast zijn zij ook altijd op de hoogte van de laatste trends, want eerlijk is eerlijk.. Dit vak verandert erg snel, dus wat jij nu leest op internet uit een blog van één jaar geleden hoeft al niet meer relevant te zien.

  • Marketeers weten welke marketing je moet inzetten. SEO, advertenties en social media, het zijn allemaal online marketing kanalen. Marketeers weten welke als eerste ingezet moeten worden voor jouw organisatie om jouw doelstelling te behalen. Zij kunnen deze zo inrichten, zodat jij het beste vindbaar bent en jouw potentiële klanten aanspreekt.

  • Bezit van handige tools. Alle marketingbureaus maken gebruik van handige tools. Vaak zijn dit betaalde tools, vanwege de extra functies. Dit scheelt jou als ondernemer in de aanschaf van deze tool. Zo werken wij onder andere met SE Ranking, Sendible, SEM Rush en Ahrefs.

  • Snelle lanceringen. Bij marketing uitbesteden draagt een echte online marketeerj zorg over lancering van jouw marketing. Zo zit hier structuur in. Daarnaast zorgt dit voor continuïteit van de campagnes en advertenties. Deze dienen goed in de gaten gehouden te worden, hierin kunnen regelmatig dingen veranderen. Bij marketing uitbesteden weet je zeker dat deze instellingen goed staan, aangezien iemand continue jouw campagnes monitort en bijstuurt voor het beste resultaat.

  • Je marketing blijft constant. Mocht jij het druk hebben schiet jouw marketing er vaak bij in. Als je marketing uitbesteed, weet je zeker dat er wel aan gewerkt wordt.

  • Je krijgt een duidelijke boodschap naar de buitenwereld door een duidelijke marketingstrategie op te zetten. Dit is niet alleen nodig voor de samenwerking, maar ook voor de duidelijkheid naar de klant toe. Welke boodschap wil je naar hen overbrengen? Waarom doe jij wat je doet? Vertel dit verhaal en mensen zullen zich eerder verbonden voelen met jouw dienst of product. Als je geen heldere boodschap hebt, zullen er ook geen klanten binnenstromen. Door een duidelijke communicatie naar jouw klanten weten zij wat jij voor hen kan betekenen en waar jij voor staat.

De valkuilen van marketing uitbesteden

Natuurlijk zitten er ook valkuilen aan marketing uitbesteden. En dat begrijpen wij al te goed. Marketing uitbesteden is best spannend. Je hebt niet meer zelf de regie over een belangrijk onderwerp voor jouw onderneming. Het kost namelijk geld, maar door het juiste marketing bureau in te schakelen wordt die investering dubbel en dwars terugverdiend. Daarnaast horen we vaak dat iemand niet zeker weet of hij wel een klik heeft met het marketingbureau. Vraag dus gerust een kennismakingsgesprek aan om te kijken of jij gelooft in die persoon die jouw organisatie verder omhoog gaat helpen. 

Marketing uitbesteden voelt als de controle uit handen geven. In de praktijk is dat ook zo. Degene die jouw marketing gaat doen, gaat beslissingen maken en uitvoeren. Natuurlijk moet jij hierover ook wat te zeggen hebben. Uiteindelijk zijn zij de experts, maar ben jij de ondernemer en is het jouw onderneming. Samen overleggen is belangrijk. Maak dus ook in het kennismakingsgesprek afspraken hoe jij graag de samenwerking wilt en hoe vaak jij graag contact wilt.  


SEA uitbesteden

SEA uitbesteden

Je wilt er zeker van zijn dat jij in Google gevonden wordt door jouw doelgroep. Bij WebSentiment begrijpen wij dat. Door gebruik te maken van SEA maak je betaald reclame voor jouw product en/of dienst in zoekmachines. Deze vorm van online adverteren zorgt voor een betere vindbaarheid van jouw onderneming. Om het maximale uit jouw SEA advertenties te halen dienen de campagnes goed ingericht te zijn. Hier is tijd en vooral veel kennis voor nodig. Laat daarom jouw SEA uitbesteden bij WebSentiment, zodat onze experts voor jou aan de slag gaan! Bij WebSentiment hebben wij de kennis in huis om zo efficiënt mogelijk jouw advertentiebudget in te zetten.
Wanneer jij jouw SEA laat uitbesteden bij WebSentiment heb je snel zichtbaar resultaat. Dit is een van de vele voordelen van SEA uitbesteden. Je spreekt de juiste doelgroep op het juiste moment aan. Natuurlijk houden wij jou maandelijks op de hoogte van de stappen die wij maken. Je ontvangt een duidelijk rapport met de uitslagen.

Webshop marketing uitbesteden

Heb jij de groeiambitie om meer omzet te behalen op jouw webshop? Richt je dan eens op online marketing voor webshops. Het begint bij relevante bezoekers door gerichte campagnes. Uiteindelijk wil jij een hoger conversiepercentage bereiken. Dit houdt in dat je meer bestellingen haalt, uit hetzelfde aantal bezoekers. Laat jouw webshop marketing uitbesteden bij WebSentiment. Samen gaan we voor één doel: meer rendement halen uit jouw webshop.

Jouw online marketing zelf inrichten

Ben jij van plan om je marketing zelf in te richten? Dan ben je verzekerd van een aantal voordelen. Je beschikt namelijk over alle kennis over het product/dienst. Het is namelijk jouw product/dienst. Hoe jij jouw bedrijf naar buiten brengt, heb jij zelf volledige zeggenschap over. Doordat jij ondergedompeld zit in een bepaald vakgebied weet jij precies de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast kun jij de tijd die je besteed aan marketing geheel zelf indelen. Maar dit kan tegelijkertijd ook een valkuil zijn. Mocht je het druk hebben of er komt iets belangrijks tussendoor, kan de marketing snel aan de kant geschoven worden. In dat geval staat marketing onderaan het prioriteitenlijstje voor de meeste ondernemers. Dit zou zonde zijn, zo komt er nog niks van je marketing terecht en bereik jij alsnog niet jouw potentiële klant.  

Wil je geen concessies doen en niet de marketing uitbesteden? Dan ga je merken dat niet al jouw marketingdoelstellingen haalbaar gaan zijn. Je kunt tevens ook niet over alle marketing kennis beschikken. Wil jij toch alle focus op jouw marketing hebben? Dan is het goed dat jij als ondernemer doet waar jij goed in bent, dan doet een marketing bureau waar zij goed in zijn. Als je kiest voor marketing uitbesteden kan een bureau zich volledig focussen op jouw marketing. Er wordt een marketingplan opgesteld en er worden doelen behaald, geheel aangepast aan jouw wensen. Laat die nieuwe klanten maar komen! ;-)

Het juiste online marketing bureau vinden voor marketing uitbesteden

Marketing is uitproberen, leren en opnieuw beginnen. Focus op het behalen van de doelstellingen. Doe je jouw marketing maar half? Dan krijg je het resultaat ook maar voor de helft terug. Laat jij jouw marketing uitbesteden? Dan weet je zeker dat er alles aan gedaan wordt om het beste resultaat neer te zetten. Marketing uitbesteden is lastig. Je geeft belangrijk werk uit handen, maar je geeft je werk uit handen aan echte experts die weten wat ze doen. Zij werken volgens een plan. Hierdoor genereren zij meer zichtbaarheid, bezoekers, leads en uiteindelijk meer klanten.

Er zijn veel verschillende marketing bureaus. Het vinden van het juiste marketing bureau kan een uitdaging zijn. Het is een investering en je wilt wel in de juiste investeren. Maak voor jezelf inzichtelijk wat je doelen zijn. Ga het gesprek aan met verschillende bureaus en kijk bij wie jij je het fijnste voelt. Samen zetten jullie de schouders eronder om te groeien!


Stappenplan voor marketing uitbesteden

Wanneer jij jouw online marketing laat uitbesteden door onze specialisten, vinden wij het belangrijk om onze aanpak met jou te delen. Zo voel jij je toch betrokken en verlies je niet volledig de controle uit handen.

Als eerste analyseren we de huidige prestaties van jouw onderneming. Wist je dat het geheim van succesvolle online marketingdata is? Aan de hand van deze data kunnen wij de juiste marketingcampagne opzetten. Jij hebt namelijk al je doelstelling en doelgroep met ons gedeeld.

Vervolgens doen we een uitgebreide scan over jouw website om verbeterpunten te ontdekken. Maar natuurlijk kijken we ook naar het gedrag van jouw websitebezoekers. Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich online bevindt. Op basis van de gestelde doelen wordt een contentplan gemaakt, inclusief contentkalender. Wij nemen het beheer van jouw social media kanalen graag uit jouw handen: van posten en reageren tot monitoren. Wij houden jouw sociale kanalen bij. Het is belangrijk om alle marketing activiteiten van jouw onderneming op elkaar af te stemmen. Dit zorgt ervoor dat de kanalen versterkt worden.

Wij vinden het belangrijk om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, daarom sturen wij je maandelijks een overzicht van de resultaten. Aan de hand van de resultaten passen wij de campagnes aan waar nodig. Wij hebben bij WebSentiment alle kennis in huis zodat jij zorgeloos jouw marketing kan uitbesteden.

Online marketing uitbesteden: de kosten

We begrijpen dat je benieuwd bent naar de kosten voor online marketing uitbesteden. Helaas kunnen we hier niet een vast prijskaartje aan hangen, omdat wij alles op maat bekijken voor jouw organisatie. De kosten van marketing uitbesteden hangen af van verschillende factoren, waaronder de diensten die wij gaan inzetten. Samen bespreken we welke marketing kanalen we kunnen inzetten. Deel gerust je wensen met ons, zodat wij een uitgebreid overzicht voor je kunnen samenstellen met de kosten. Of vraag een gratis QuickScan aan!

Wil je meer weten over marketing uitbesteden of over WebSentiment? Neem gerust contact met ons op! Wie weet zien wij jou binnenkort bij een kennismakingsgesprek.