Hoe meer leads genereren? Onze gouden gids naar meer leads

Auteur: | Datum: 13-5-2022
Jij bent een ondernemer, je gelooft in jouw organisatie. Leadgeneratie is een onmisbare factor binnen jouw organisatie. Als je online niet goed vindbaar bent, kun je ook geen leads genereren. Natuurlijk kun je hier als ondernemer zelf mee aan de slag en delen wij daarom graag ook onze tips en informatie met jou. Maar natuurlijk kun je er ook voor kiezen om leadgeneratie uit te besteden aan WebSentiment. Zo kun jij je focussen op jouw onderneming en zorgen wij voor meer leads genereren.

Wat is leads genereren?

Leads vinden klinkt misschien gemakkelijk, maar echt bruikbare leads vinden is moeilijker dan je denkt. Maar laten we helemaal bij het begin beginnen, voordat je verder gaat met onze gouden gids naar meer leads. Een lead is iemand die interesse heeft getoond in het product of dienst van jouw organisatie. Echter is deze persoon nog geen klant, want hij of zij heeft nog niks afgenomen. Een lead is dus een potentiële klant die nog niet tot aankoop is gezet, maar dat wellicht in de toekomst wel gaat doen. Jij als ondernemer wilt de interesse van jouw potentiële klanten wekken om jouw omzet te verhogen. Dit proces noemen we leadgeneratie.

Voor jou als ondernemer is het van groot belang dat jij informatie gaat verzamelen over je potentiële kopers. Deze informatie neem je weer mee in je marketingstrategie, zodat jij precies weet op wie jij je moet focussen en hoe je de interesse van deze kopers kunt wekken.

Waarom leads genereren?

Als jij op zoek bent naar een bepaalt product of dienst pak jij jouw mobiel en Google je eenvoudig waar je naar op zoek bent. Al gauw vind je meer dan 1 miljoen resultaten. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Je wilt zo snel mogelijk antwoord op je vraag of het juiste product vinden. Leads genereren is daarom van belang om jouw bedrijf te laten groeien en klanten te trekken.

Of herken je jezelf in het volgende: je hebt een website en de bezoekers stromen binnen, want dit houd je bij in Google Analytics. Maar de leads blijven achter en er vindt al helemaal geen conversie plaats op je website. Dan is het tijd om aandacht te besteden op leads genereren. Bovendien is leads genereren een stuk minder tijdsintensief dan een verkoopteam op de baan te sturen om te flyeren. ;-)

leads genereren

Onze 7 tips voor meer leads genereren

Wist je dat ongeveer 98% van de bezoekers op jouw website nog helemaal niet toe zijn aan een aankoop? Laat staan dat ze al contact met je opnemen of een offerte opvragen. Met onderstaande tips wordt leads verzamelen voor jou een stuk makkelijker.

#1 Wie zijn je klanten?

Het belangrijkste voor leads genereren is je doelgroep. Ken je klant. Waarom moet hij of zij bij jou kopen? Dit doe je door middel van SEO, SEA, social media, adverteren. Je wil naamsbekendheid creëren bij jouw doelgroep. Weet waar jouw leads actief zijn. Is dit Instagram? Zorg dan dat je hier met (gesponsorde) content te zien bent.

#2 Leads genereren met een goede marketing funnel

Nu je weet wie jouw doelgroep is, wil je natuurlijk dat de klant aan jou denkt als hij of zij een probleem heeft. Wat je hierbij kan helpen is het see-think-do-care model. Met deze online marketing funnel kun jij de reis die jouw klant maakt stap voor stap volgen en hierop inspelen met relevante content waar jouw klant op dat moment naar op zoek is. Zorg er dus voor dat je weet hoe de reis voor jouw klanten eruit ziet, zodat je ze bereikt op het goede moment.

#3 Leads genereren met een weggevertje

Jouw lead kent je nu, hij weet wie je bent. Maar dan? Hoe zorg je dat hij daadwerkelijk zijn mailadres of telefoonnummer achterlaat? Om de kans te vergroten dat de klant zijn gegevens achterlaat, kun je gratis informatie weggeven.
Als je wil vissen, heb je aas nodig. Ditzelfde geldt voor leads. Wil je waardevolle lead gegevens ontvangen, moet je iets van waarde weggeven. Denk bijvoorbeeld aan gratis tips, whitepaper, een gratis webinar of adviesgesprek waarbij de klant zijn mailadres moet achterlaten om deze informatie te krijgen. Dit zijn voorbeelden van een lead magnet. Zo kan jij jouw leads voortaan altijd bereiken.

#4 Meten is weten

Uiteraard geen onbelangrijke; meten is weten! Leveren de inspanningen die je hebt gemaakt, zoals een gratis webinar of whitepaper ook leads generatie op? Tools als Google Analytics helpen jou het websiteverkeer te analyseren, zodat je kan bijsturen waar nodig. Bovendien kan je UTM-tags gebruiken in campagnes om te achterhalen waar je leads vandaan komen.

#5 Stel jezelf doelen

Stel doelen voor jouw bedrijf en werk daar naartoe. Bepaal deze op voorhand, zoals: 'Elke maand 10 nieuwe leads genereren'. Vergeet niet deze doelen in te stellen als conversies in je tools. Dan kan je namelijk direct zien of je inspanningen resultaat opleveren.

#6 Inzetten op klanten en 'verloren leads'

Meestal ben je alleen gefocust op het binnenharken van nieuwe leads, maar ook 'verloren leads' kunnen leads worden. Het is zelfs veel voordeliger om leads genereren ook toe te passen op verloren leads. Zij kennen immers je bedrijf al en worden eerder overtuigd. Had jij eerst bijvoorbeeld een product niet op voorraad of kon jij een bepaalde dienst niet aanbieden, maar nu wel? Genoeg reden om deze klanten te benaderen! Tip van ons: verwijder dus NOOIT zomaar oude contacten.

#7 Online meer succes behalen

Nog meer tips om leads te genereren? Als kers op de taart hebben wij een e-book met nog meer tips voor leadgeneratie, zodat jij online nóg meer succes kunt behalen!

Wat zijn kwalitatieve leads?

Naast een lead heb je ook nog een kwalitatieve lead. Zoals we eerder benoemde is een lead een persoon die interesse heeft in het product, maar nog niet tot aankoop is gezet. Een kwalitatieve lead is iemand die er al voor open staat om jouw product of dienst aan te schaffen. Een groep kwalitatieve leads zijn voor jou als ondernemer makkelijker over te halen dan een groep leads. Hierom zijn kwalitatieve leads erg belangrijk. Een kwalitatieve lead van een ander bedrijf, hoeft niet per se een kwalitatieve lead voor jouw onderneming te zijn. Het is daarom ook belangrijk dat jij gaat definiëren wie jouw kwalitatieve leads zijn. Voor het definiëren van jouw kwalitatieve leads pak je jouw database met leads erbij. Deze database zijn alle mensen die met jouw bedrijf in aanraking zijn gekomen. Ze weten van het bestaan van jouw onderneming, maar of ze interesse hebben om zaken te doen weet je niet. Hierin is kwaliteit vele malen belangrijker dan kwantiteit. Je gaat je tijd én geld toch niet besteden aan mensen die niks bij jou willen kopen? Van kwalitatieve leads weet jij zeker dat ze de klantreis gaan voorzetten, bij twijfelaars heb je nog een lange weg te gaan. Het enige wat jij jouw kwalitatieve leads moet geven is een duwtje in de rug. ;)

Het vinden van kwalitatieve leads

Om erachter te komen wie jouw kwalitatieve leads zijn is het belangrijk om jouw database te filteren. Maar hoe filter je jouw database? Wij geven je graag een paar tips!
  • Als eerste is het belangrijk dat je e-mailadressen en telefoonnummers die niet kloppen direct verwijdert. Hier heb je toch niks aan.
  • Als tweede ga je kijken welke pagina's de bezoeker heeft bezocht. Een lead heeft je home pagina bekeken en het stukje 'over ons', maar een kwalitatieve lead is door je assortiment gegaan en heeft wellicht al zijn of haar winkelmandje samengesteld.
  • Mocht jij je met jouw onderneming richten op de B2B is het belangrijk om te kijken naar het jaarlijkse inkomen van bedrijven. Hieruit kun je concluderen of deze bedrijven überhaupt in staat zijn om jouw product of dienst af te nemen.

Leads genereren: geen tijd om alles zelf te doen?
Waar een website vroeger alleen nog een visitekaartje voor jouw bedrijf was, is het nu meer een kennisplatform om bepaalde informatie over je product of dienst te delen. Er zijn verschrikkelijk veel manieren om meer leads te genereren, maar zeg nou zelf, heb jij hier tijd voor? Het kost namelijk veel tijd om dit goed op te zetten. Bij WebSentiment helpen wij jou graag om op een efficiënte manier meer leads en converterende klanten binnen te halen.

leads genereren

Hoe kan WebSentiment mij helpen bij meer leads genereren?

Natuurlijk kun je zelf met onze tips en informatie aan de slag, maar je kunt er ook voor kiezen om leadgeneratie uit te besteden aan WebSentiment. Om jou als ondernemer te helpen bij leads genereren stellen we een online marketingplan op. Hierin is het belangrijk dat wij jouw wensen en doelen meenemen en samen gaan kijken naar de beste aanpak. Leads genereren gebeurt niet in 1 dag of 1 week, hier is tijd en kennis voor nodig. De experts bij WebSentiment zijn dagelijks bezig met het genereren van leads. Misschien heb jij als ondernemer het idee dat er geen verkeer is, maar komen wij erachter dat er wel verkeer is, maar zij niet de juiste acties op jouw website uitvoeren. Bij WebSentiment helpen wij jou graag om meer leads te generen zodat jij uiteindelijk meer omzet behaalt.

Leadgeneratie uitbesteden bij WebSentiment

Maar wat doet WebSentiment wat ik als ondernemer niet doe? We begrijpen je vraag, we twijfelen absoluut niet aan jouw kwaliteiten als ondernemer, maar als ondernemer wil jij toch doen wat je het beste kan? En dat is ondernemen! Bij WebSentiment hebben wij alle kennis en betaalde tools in huis, waarmee we voor jou leads genereren. Onze marketeers beginnen met het in kaart brengen van de customer journey. Wij analyseren jouw klantreis en brengen vervolgens de pijnpunten in kaart. Onder pijnpunten vallen de momenten dat de doelgroep nog niet de gewenste actie uitvoert. Er komen hoe dan ook pijnpunten uit, anders zou je al genoeg leads hebben. We bespreken deze pijnpunten en onderzoeken hoe we deze kunnen verhelpen. Zodra het plan hiervoor staat gaan we de verbeterpunten uitvoeren en bestuderen we de resultaten. Zodra we de resultaten hebben is het tijd om te optimaliseren. Wat kunnen we nog anders doen om nog meer leads te generen? Uiteindelijk gaan we door tot we het beste resultaat hebben behaald: méér leads. Wij zijn bij WebSentiment pas tevreden, als jij dat bent.

Waar wacht je nog op? Geef de kwalitatieve leads een duwtje in de rug of zet ons aan het werk met meer leads genereren voor jouw organisatie. Mocht je vragen hebben over onze aanpak of hoe wij jou kunnen helpen kun je gerust contact met ons opnemen. Zien we jou binnenkort om een kopje koffie te drinken?