Wat is GDPR?

Het is een nieuwe Europese privacywetgeving en deze wet vervangt per 25 mei 2018 de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG). Het geldt voor organisaties die persoonsgegevens verzamelen van Europese burgers. Hierbij horen ook de huidige onderdelen, Cookiewet en meldplicht datalekken bij.

Het heeft invloed op jouw website, administratie, marketing en klantenbestand. Dus heb je een contactformulier op je website of registreer je bezoekersinformatie, dan is het zeer belangrijk dat je per 25 mei 2018 voldoet aan deze privacywetging. Je dient op je website aan te geven welke persoonsgegevens je verzamelt, hoe je dit beveiligt en hoe je deze data gebruikt.  

Belangrijke aandachtspunten:

  • Bewustwording Gebruik van persoonsgegevens     
  • Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming     
  • Bescherming van persoonlijke data van de Europese burger      
  • Toestemming vragen om gegevens te verzamelen en te gebruiken
  • Methodes voor dataverzameling en – opslag van persoonlijke gegevens
  • Verhoogde beveiligingsmaatregelingen zijn nodig

Binnen 72 uur kun je een datalek melden
Personen hebben recht om ‘vergeten te worden’ en de Nationale Autoriteiten kunnen boetes (tot 20 miljoen euro) toepassen.


Start direct met het implementeren van GDPR
 

Iedere organisatie moet actie ondernemen! Heb jij een website waar je gebruik maakt van een contactformulier of verzamel je persoonsgegevens, neem dan contact met ons (WebSentiment) op en wij helpen u hier graag mee. Maar dit geldt niet alleen voor een contactformulier, maar het is voor iedere organisatie die persoonsgegevens opslaat van belang dat in jouw systeem de juiste voorzieningen zijn getroffen om aan GDPR/AVG te voldoen.

Doe dit vóór 25 mei 2018 en loop geen risico op een flinke boete. Denk ook aan een beveiligde verbinding (HTTPS), het groene slotje in de URL balk. Want voorkomen is beter dan genezen. Meer weten over de gehele procedure? Neem dan contact op met Dick Oomen van UmindIT.


De nieuwsbrief over GDPR gemist?
Meld je gratis aan en ontvang de laatste nieuwtjes en belangrijke zaken omtrent WebSentiment.
Meer artikelen
Lees meer
02 mei 2018 / Wat is inbound marketing?
Lees meer
24 oktober 2017 / Wat is AMP?
Lees meer
20 september 2017 / Google Mijn Bedrijf Posts