afspraak
maken

De juiste bestandstype voor een afbeelding bepalen? Deze moet jij kiezen!

Auteur: Demi Koot | Datum: 7-1-2022
Heb jij een eigen website? Dan is het belangrijk om de juiste bestandstype voor een afbeelding te hanteren. Afbeeldingen worden gebruikt voor de juiste look-and-feel voor jouw website, maar ook voor een goede SEO-score. Om ervoor te zorgen dat een website goed blijft functioneren en de afbeelding werkt, is het belangrijk om te weten welke bestandstype jij nodig hebt om een afbeelding te kiezen. Na het lezen van deze blog weet jij precies welke verschillende bestandstypes voor afbeeldingen er zijn en welke jij moet kiezen voor jouw website of andere doeleinden.

Welke bestandstype voor een afbeelding zijn er?

Voordat jij kunt bepalen welke bestandstype goed is voor jouw website, is het belangrijk om te weten welke type afbeeldingen er zijn. Een bestandstype heeft een grote invloed op de grootte van een afbeelding wat weer zorgt voor de snelheid op een pagina. In deze blog behandelen we de welbekende .JPG of .JPEG, het doorschijnende .PNG en de bewegende beelden van een .GIF.

Bestandstype 1: de welbekende .JPG of .JPEG

Deze bestandstype is vrijwel voor iedereen bekend: de .JPG of .JPEG. JPEG is de orginele benaming van het bestandstype en JPG is de afkorting hiervan. Beide bestandstypes zijn dus hetzelfde en hebben dezelfde functie. Het is een afbeeldingstype dat goed gecomprimeerd kan worden en het meest gebruikt wordt op websites.

Voor- en nadelen van een .JPG of .JPEG

Bij een JPG is is het mogelijk om de omringende pixels te vervagen, waardoor je een JPG erg klein kan maken, zonder dat dit zichtbaar is. Dit is erg voordelig voor mobiele gebruikers, want hierdoor zal de kwaliteit niet achteruit gaan, ondanks dat de afbeelding verkleind is. Door de afbeelding te comprimeren, zet jij geen zware afbeeldingen op je site wat goed is voor de snelheid van de pagina.

Een nadeel van een JPG is dat deze afbeeldingen niet transparant zijn, waardoor het niet raadzaam is om deze afbeeldingen neer te zetten op een gekleurde achtergrond. Je blijft dan namelijk een witte kader om de afbeelding zien. Een JPG is een ideaal bestandstype om te gebruiken tussen content met een witte achtergrond of als achtergrondafbeelding, maar niet op een afbeelding met een gekleurde achtergrond. Wil je liever wel een afbeelding uploaden op een gekleurde achtergrond? Dan is een .PNG waarschijnlijk iets voor jou.

Bestandstype 2: Het doorschijnende .PNG

Een .PNG een doorontwikkeling van de GIF. Toen een GIFs veel werd gebruikt, liepen we uiteindelijk tegen de limieten aan van .GIF en werd er een nieuwe afbeeldingstype gemaakt. Dit werd PNG genoemd. Sindsdien is dit bestandstype erg belangrijk en populair geworden. De manier waarop een .PNG wordt gecomprimeerd, zorgt er wel voor dat deze een stuk groter wordt dan een .JPG. Dat is de reden dat het bijna altijd beter is om gebruik te maken van een JPG voor een website om de snelheid te kunnen behouden.

Maar wanneer gebruik je dan wel een .PNG?

Een PNG is een doorschijnende bestandstype zonder een witte kader. Dit bestandstype wordt dus vaak gebruikt voor bijvoorbeeld een logo wall, omdat deze meestal op een gekleurde achtergrond staat. Het is dus belangrijk om te kijken of de afbeelding die je wil gaan gebruiken op een gekleurde achtergrond staat of niet. Als dit wel het geval is, gebruik dan PNG en anders altijd JPG!

Bestandstype 3: De bewegende beelden van een .GIF

GIFS zijn de laatste jaren erg populair geworden onder de jongeren, maar wist je dat dit bestandstype al sinds 1987 bestaat? Het is een van de oudste bestandstype die we kennen. GIFS zijn net als PNG's te gebruiken met transparante achtergrond. Het is een soort afbeelding waar meerdere plaatjes achter elkaar gezet kunnen worden, waardoor je een filmpje/animatie kan maken.

Voor- en nadelen van een GIF

Een voordeel van een GIF is dat je makkelijk een korte animatie van bijvoorbeeld je product kan laten zien, zonder dat er een video gestreamd hoeft te worden. Dit zorgt ervoor dat het - in de meeste gevallen - beter is een GIF te laden in plaats van een video door de zwaarte van een video op een website. Wanneer een GIF veel kleuren bevat, duurt het wel langer om deze te laden. Op het moment dat dit het geval is bij jouw product, kun je beter kiezen voor een geoptimaliseerde video.

Comprimeer jouw bestandstype altijd

Naast dat het belangrijk is om het juiste bestandstype te kiezen, is het ook ontzettend belangrijk om deze afbeelding te comprimeren. Het kan namelijk zijn dat een afbeelding onnodig groot is wat jouw website kan vertragen. In een afbeelding kan veel onzichtbare informatie bevinden die op een website niet nodig is. Door middel van verschillende tools kan je ervoor zorgen dat online afbeeldingen verkleint worden, zonder dat ze niet meer leesbaar of van slechte kwaliteit zullen worden. Hierdoor zullen de pagina's op je website sneller laden. Website's die je hiervoor kunt gebruiken zijn: iloveimg.com of imagecompressor.com.

Wil jij meer weten over vormgeving of online marketing? Laat het ons weten! Bel direct naar 085 4444 820 of mail naar info@websentiment.nl.