afspraak
maken

Conversieoptimalisatie op een website, hoe doe ik dat?

Auteur: Nathan Doesburg en Nouki Klaassen | Datum: 22-10-2021
We hebben allemaal weleens van conversieoptimalisatie gehoord, maar wat betekent het nou eigenlijk en hoe kan jij dit doorvoeren op jouw website? In deze blog leggen wij het je haarfijn uit en geven we jou tips! 

Wat is conversie?

Conversieoptimalisatie betekent simpelweg het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een gebruiker op jouw website converteert. Met andere woorden: dat een bezoeker een bepaalde actie maakt die jouw bedrijf iets oplevert.

Je kunt verschillende betekenissen aan conversies geven. Dit is namelijk afhankelijk van de branche waarin jij werkzaam bent en welk doel je voor ogen hebt. Zo is het bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat als jij een online webshop hebt, dat je aankoop onder conversie verstaat.

Daarnaast heb je ook ondersteunende conversies. Hiermee kan je bijvoorbeeld denken aan het inschrijven van jouw online nieuwsbrief. Ben jij actief op de zakelijke markt dan kan een offerte een conversie zijn.

Wil jij over het algemeen meer conversie behalen dan hebben we het over een conversiepercentage. Dit is het aantal conversies gedeeld door het totaal behaalde bezoekers van je website * 100%. Het analyseren van conversie kan zo diep gaan als jij zelf wilt, als het maar effectief is.

Een conversie is simpel gezegd een bepaald doel. Zo heeft iedere pagina van jouw website een eigen doel. Conversie hangt dus af van jouw bedrijf, wat jij wilt bereiken en wat je doel is.


Maar conversieoptimalisatie op een website, hoe doe ik dat nou? 

Stap 1: De analyse

Een goede analyse is niet het meest belangrijke aspect van het proces, maar mag zeker niet ontbreken. Hierbij analyseer je de pagina's op je website. Je kijkt hier naar de verbeterpunten van je pagina's en vraagt je jezelf af waar jij kansen ziet voor een conversieoptimalisatie. Wanneer je deze hebt gevonden, ga je deze kansen verwerken in een overzicht en maak je een plan van aanpak. Als je dit helder hebt, begin je vervolgens met een goede analyse van je pagina of de betreffende funnel waar jij de meeste kansen ziet.

Een funnel is een soort denkbeeldige trechter op jouw website of webshop. Deze funnel stelt de customer journey voor. Dus hoeveel contactmomenten heeft een klant met jouw website, voordat hij converteert. Door deze funnel te analyseren, kun jij de verbeterpunten in kaart brengen en deze optimaliseren.

Tijdens de analyse bepaal je dus de doelen per pagina. Vervolgens verzamel je alle relevante data van deze pagina. Deze data is nodig om goed te begrijpen wat bezoekers op deze pagina van jouw webshop of website doen. Wij zetten de belangrijkste data voor je op een rijtje: 
  • De meest relevante analytics-gegevens
  • Alle maps; denk hierbij aan heatmaps, clickmaps en/of scrollmaps
  • Het huidige conversiepercentage


Stap 2: Hypothese

Nu je alle belangrijke data hebt verzameld kun jij een goed gefundeerde hypothese formuleren. De verzamelde data maakt het proces makkelijker en resulteert in een betere hypothese. Een hypothese is een aanname over hoe je een conversieprobleem denkt op te lossen. Het is belangrijk dat de hypothese een oplossing en een meetbaar resultaat geeft. Bij een hypothese zijn er meerdere mogelijkheden om het gewenste resultaat te behalen, het is dan ook aan jezelf om te kiezen voor een oplossing waarbij jij je het beste voelt of waarvan jij denkt dat het de meeste conversie oplevert. 


Stap 3: Het in praktijk brengen van de Conversieoptimalisatie

Als je het geoptimaliseerde doel bepaald hebt, de benodigde informatie hebt geanalyseerd en de hypothese correct hebt geformuleerd, is het de bedoeling dat je dit in de praktijk gaat toepassen. Hierbij staat testen centraal, dit kan door middel van sequentieel testen of split testen:

Met sequentieel testen meet je de resultaten van een bepaalde pagina van je website over een specifieke periode. Daarna voer je jouw geformuleerde hypothese oplossingen door en meet je nogmaals de resultaten van de betreffende pagina. Door deze twee periodes naast elkaar te zetten, kan je zien of de geformuleerde hypotheses effectief zijn voor de pagina.

Een alternatief is split testen, hierbij test je een of meerdere oplossingen tegen de bestaande pagina en kan je zien welke het meest effectief is. Houdt er rekening mee dat je bij deze manier van testen genoeg bezoekers op je website moet hebben voor de meest bruikbare resultaten. Het is een aanrader om voor deze variant een test of testrapport op te zetten. Split testen biedt jou een structuur in het gehele proces aan en helpt met het rapporteren van je test en de resultaten.


Stap 4: Het meten van de resultaten

De laatste stap in dit proces is het meten van de resultaten. Dit is van groot belang, omdat je op deze manier kan zien of jouw optimalisaties werken. Deze stap is zeer cruciaal, zeker bij het optimaliseren van je funnel. Doordat jij de resultaten meet, wordt het duidelijk welke aanpassingen effectief zijn en welke niet.  



Wij hebben nog een aantal conversieoptimalisatie tips voor je:


Tip 1: Ken je bezoeker

Houdt duidelijk bij wie de bezoeker van jouw website of webshop is. Hoe beter je de klant kent, hoe beter jij kan inspelen op de verwachtingen van die klant. Dit kan resulteren in meer conversie.


Tip 2: Duidelijk en overzichtelijk design

Zorg ervoor dat het voor klanten duidelijk is waar jouw website of webshop voor staat. Op deze manier komen klanten bij jouw pagina uit die gericht zoeken naar een bepaald product of dienst.


Tip 3: Keep it simple

Maak het jouw klanten gemakkelijk! Zorg ervoor dat jouw klant niet teveel keuzes krijgt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat klanten geen eens een keuze maken.


Tip 4: Bulletpoints

Maak gebruik van bulletpoints. Een lijstje met bulletpoints of opsommingen is erg overzichtelijk en maakt iets duidelijk, dit slaat terug op tip 2. 


Tip 5: Foto's

Mensen willen zien wat ze kopen. Door het gebruik van foto's kan een bezoekers precies zien waar het product voor dient. 


Tip 6: Stap in de schoenen van jouw klant

Als eigenaar van je website of webshop weet je wie je klanten zijn, weet je de leeftijdsgroep en de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Bij het optimaliseren van jouw website of webshop stap je in de schoenen van jouw klant. Hierbij ga je bedenken waarom iemand iets bij jou zou kopen en wat de twijfels achter de aankoop zouden kunnen zijn. Met deze kennis kan je jouw website optimaliseren en wellicht aanpassingen doorvoeren. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat iemand wel overgaat tot aankoop.


Tip 7: Duidelijke call-to-action

Met een duidelijke call-to-action spoot je jouw gebruiker aan tot actie. Denk hierbij aan het bestellen van een product, offerte button, knop voor het aanmelden van een nieuwsbrief etc.


Tip 8: Geruststellende boodschap

Een drempel voor jouw kant kan zijn dat hij moet betalen voor verzending. Hierbij kan je gebruik maken van geruststellende boodschappen, zoals gratis bezorging en retour.


Tip 9: Geef alternatieven

Door alternatieven op jouw website of webshop aan te bieden, kan de bezoeker toch getriggerd worden om tot een aankoop over te gaan.


Tip 10: Spoor aan tot feedback

De beste reclame die je voor je bedrijf kan hebben is mond-tot-mond reclame. Een eerlijke beoordeling spreekt boekdelen. 

Het meest belangrijke advies dat wij je meegeven is dat jij jouw website moet blijven verbeteren om het beste uit jouw webshop of website te halen. Het kan voorkomen dat sommige acties en aanpassingen niet het meteen gewenste resultaat geven dat je gehoopt had, maar door middel van het constant blijven testen en meten zal jij snel resultaat genereren!