Aan de slag met Google Mijn Bedrijf & 5 voordelen

Auteur: | Datum: 20-1-2022
Google Mijn Bedrijf is dé manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten. Toch zijn er nog steeds bedrijven die dit niet doen of dit niet op de juiste manier ingesteld hebben. Dit zorgt ervoor dat deze bedrijven veel voordelen mislopen. In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van Google Mijn Bedrijf en weet jij waarom jij het (goed) in moet stellen!

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Dagelijks worden er alleen al in Nederland miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Vaak zijn mensen op zoek naar een product, dienst of informatie van een bepaald bedrijf. Velen starten hun zoektocht in Google. Als je bedrijf hier dus niet goed vindbaar is, is dat een gemiste kans. Google Mijn Bedrijf geeft dus een extra mogelijkheid om nieuwe leads en/of conversies te genereren.

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je de vermelding van jouw bedrijfsprofiel binnen de diverse platformen van Google kan beheren. Deze vermelding wordt getoond wanneer mensen in de zoekmachine of in Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of een vergelijkbaar bedrijf. Google kijkt naar factoren zoals relevantie en locatie om te bepalen welke vermelding iemand te zien krijgt op basis van de zoekvraag. Je bedrijfsprofiel beheer je dus met jouw Google Mijn Bedrijf.

De 5 voordelen van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf heeft verschillende voordelen voor jou als ondernemer. Hieronder leggen we uit wat de 5 belangrijkste voordelen zijn van Google Mijn Bedrijf: 

#1 Gratis zichtbaar op de eerste pagina in Google

Op het moment dat je volledige Google Mijn Bedrijf pagina is ingevuld, is de kans groot dat je op de eerste pagina in Google getoond wordt wanneer jouw bedrijf (of een vergelijkbaar bedrijf) in de zoekvraag staat. Google hecht daarom meer waarde aan jouw website, doordat je aangeeft dat je een professioneel bedrijf bent. Jouw bedrijf is nu meer zichtbaar en je krijgt meer bezoekers op jouw website. Ook zullen mensen sneller en makkelijker contact met je opnemen door de belknop of mailknop. 

#2 Meer inzicht in data

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt, krijg je extra inzichten in metadata en zoekvoorkeuren van jouw (potentiële) klanten. Hierdoor kan jij jouw website optimaliseren en dat is uiteraard positief voor de SEO van je website. Dit zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in de Google zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je ziet op welke punten bezoekers afhaken. Hierdoor wordt het duidelijk waar je wijzigingen aan moet brengen. 

#3 Vindbaar op Google Maps

Google Mijn Bedrijf maakt jou vindbaar op Google Maps. Maps is een van de grootste online kaartendiensten ter wereld. Het kan namelijk zo zijn dat je naar voren komt in de zoekresultaten als klanten zoeken naar de branche waarin je bedrijf actief is. Hierdoor komen potentiële klanten sneller in aanmerking met je bedrijf en groeit je naamsbekendheid. 

#4 Alle praktische informatie in één oogopslag

Wanneer je Google Mijn Bedrijf pagina volledig is ingevuld, hoeven je klanten niet meer naar je website om alle praktische informatie over jouw bedrijf te vinden. Google Mijn Bedrijf geeft namelijk direct alle gegevens weer. Hierdoor wordt contact opnemen of de fysieke winkel bezoeken nog makkelijker. Ook de openingstijden worden weergegeven. Zo weten klanten precies of je geopend bent of niet. 

#5 Er worden reviews weergegeven

Het laatste voordeel van Google Mijn Bedrijf, is dat klanten makkelijk reviews achter kunnen laten. Deze reviews worden dan getoond bij jouw bedrijfsvermelding in Google. Reviews zijn er natuurlijk om om meer autoriteit te krijgen in jouw vakgebied. Potentiële klanten zien direct hoe jouw bedrijf beoordeeld wordt en dit kan voor hen de doorslag zijn. Daarnaast is het erg eenvoudig om een Google review achter te laten, zodat je makkelijk aan je klanten kan vragen om een review achter te laten! Ook kan jij door jouw Google Mijn Bedrijf pagina invloed hebben op de reviews. Als jij een review ontvangt die in jouw ogen ongepast is, kun jij aangeven dat je deze niet wil vertonen op jouw pagina. Zonder een Google Mijn Bedrijfspagina heb je hier geen invloed op.

Kortom, een Google Mijn Bedrijfspagina is goed voor jouw SEO (online vindbaarheid). Hoe groter jouw zichtbaarheid, hoe meer klanten je aantrekt. Dus, waar wacht je nog op?
 

Hoe vul je een Google Mijn Bedrijf goed in?

Als jij graag een Google Mijn Bedrijfspagina aan wil maken, kan dat in enkele eenvoudige stappen:
  • Log in met je Google (bedrijfs) account en start op de Google Mijn Bedrijf-website.
  • Vul jouw bedrijfsnaam in.
  • Vervolgens vul je alle stappen in.
  • In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Vaak is dit per post. Klik dit aan en vaak ontvang je binnen 1 à 2 weken een postkaart met daarin de verificatiecode.
  • Na het ontvangen van deze postkaart vul je de verificatiecode in en is jouw Google Mijn Bedrijfspagina actief!
  • Vervolgens kun jij wanneer je wilt de informatie wijzigen via de Google Mijn Bedrijf-website en kun je posts inplannen.
 

Google Mijn Bedrijf pagina optimaliseren

Het is belangrijk dat je aandacht besteedt aan jouw Google Mijn Bedrijf, zodat je up-to-date en relevant blijft. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie invult op je pagina en controleer deze regelmatig. Benut daarnaast alle mogelijkheden die Google Mijn Bedrijf biedt, zoals de posts en reviews. Op deze manier kun jij je onderscheiden van de concurrentie.

Stel dat je kantoor een bekende naam heeft, probeert Google dit te reflecteren in de zoekresultaten. Daarom is het van groot belang dat je naast een Google Mijn Bedrijfspagina ook een geoptimaliseerde website hebt, omdat dit een positieve invloed heeft op jouw positie in Google. 

Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf of ben je benieuwd hoe jij hier meer klanten uithaalt? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!