5 tips voor het perfecte logo voor jouw organisatie

Auteur: | Datum: 4-11-2021
Wanneer je een bedrijf hebt, wil je natuurlijk een passend logo. Een logo is vaak het eerste wat iemand van je bedrijf ziet en dit zal dus zorgen voor een eerste indruk van je organisatie. Daarnaast kunnen potentiële klanten door je logo jouw organisatie herkennen en dit zorgt weer voor een betere naamsbekendheid. Dit zijn een aantal redenen waarom je een goed logo moet hebben voor jouw organisatie. Maar hoe krijg jij het perfecte logo voor jouw organisatie? In deze blog zullen we 5 tips geven voor het perfecte logo. 

Tip 1: Zorg ervoor dat de uitstraling van je logo bij je business past 

Er zijn uiteraard verschillende soort bedrijven en daarom moeten logo’s ook verschillend zijn. Het logo van een bouwmarkt moet een andere uitstraling hebben dan het logo van een beautysalon. Het is daarom belangrijk dat je goed helder hebt welke uitstraling bij jouw organisatie past en hoe je dit in je logo wil verwerken. Voor de juiste uitstraling moet je rekening houden met wie je doelgroep is en hoe je deze wil bedienen, is je bedrijf B2B of B2C, heb je een high end product of ben je juist een prijsvechter en zo zijn er nog meer aspecten. Wanneer je rekening houdt met deze aspecten, zal de uitstraling van je logo goed aansluiten op je organisatie. 

Tip 2: Je logo moet tijdloos zijn

Je moet jezelf de vraag stellen: is mijn logo na 5 jaar nog relevant? Wanneer dit niet het geval is, is het verstandig om je logo aan te passen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je logo omtrent een bepaalde hype is ontworpen en in dat geval zal je logo niet lang relevant blijven. Hypes komen en gaan en zullen in de meeste gevallen in minder dan 5 jaar irrelevant zijn. Waarschijnlijk is je product of dienst tijdloos en daarom moet je logo dit ook zijn. 

Tip 3: Zorg voor een eenvoudig logo 

Om ervoor te zorgen dat je logo makkelijk te onthouden is, moet die simpel een eenvoudig zijn. Denk aan de logo’s van Nike en McDonalds, deze zijn erg simpel en toch herkent iedereen ze. Wanneer het logo te veel elementen bevat, zal het onduidelijk en onaantrekkelijk overkomen. Hierdoor zal je potentiële klant jouw logo niet onthouden en dat is natuurlijk wel je doel. 

Tip 4: Een logo hoeft niet altijd duidelijk te maken wat je doet 

In de meeste gevallen kan je bij een logo niet zien wat het product of dienst van het bedrijf is en dat hoeft ook niet. Je moet jezelf afvragen wat jij precies wil uitdragen met jouw bedrijf. Als je echt een merk wil opbouwen, dan hoef je in je logo je product niet duidelijk te maken. Stel dat je geen merk wil opbouwen en je hebt een bedrijf wat zich richt op kleding over het algemeen, dan is het handig om dit duidelijk te maken in je logo. Het is dus belangrijk om te kijken wat je doelstelling is op lange termijn.  

Tip 5: Laat je logo ontwerpen door een specialist 

Het is niet makkelijk om een passend logo te maken. Hiervoor moet je creatief zijn en over de juiste kennis beschikken. WebSentiment heeft jaren ervaring met het ontwerpen van logo’s en onze vormgevers weten dan ook precies hoe ze dit aan moeten pakken. Door van tevoren de wensen van de klant te bespreken, weten onze vormgevers precies hoe ze deze klus aan moeten pakken om ervoor te zorgen dat het gewenste logo ontworpen wordt. 

Ben je benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn of wil je een kennismakingsgesprek aanvragen? Neem direct contact met ons op!